Over Slimmer met je Energie
Daarom meedoen!EnergiedisplaysVoor gemeentenVoor woningcorporatiesVeelgestelde vragen
Aan de slag
Checklist en beslisboomToolkitsKennisbankFinanciering
ErvaringenOrganisatieContact

Kennisbank

Wil je meer informatie? Hieronder vind je links naar onderzoeksrapporten, praktijkstudies en achtergrondartikelen rondom energie, gedrag, de slimme meter en feedbackmechanismen.

Kennisbank

De kennisbank biedt een overzicht van relevante onderzoeksrapporten, praktijkstudies en achtergrondartikelen over energiedisplays en energieverbruiksmanagers, en over energie besparen en gedrag.

Jan 2025

Assessing the impact of energy coaching with smart technology interventions to alleviate energy poverty

PhD'er en energiecoach Joe Llewellyn onderzocht de combinatie energiecoaching + energiedisplay in Amsterdam. Hij zag een halvering van de energierekening, met een duidelijke rol voor de energiedisplay.

J. Llewellyn - AMS Institute
Apr 2021

Energieverbruiks-managers in Nederland

Het PBL en de Universiteit Tilburg onderzochten de effectiviteit van verschillende typen energieverbruiks-managers. Hieruit bleek dat alleen voor In-Home Displays de effectiviteit kon worden aangetoond (6,9% op gas en 2,2 % op elektriciteit), omdat ze gedetailleerde, realtime feedback geven.

Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Jul 2019

Impacts of alternatives to In-Home displays on customers' energy consumption

Grootschalige vergelijking (n=10000) in de reductie in energieverbruik van huishoudens die ofwel een app ofwel een display toebedeeld kregen. Uitslag: Het bewijs suggereert dat energiedisplays effectiever zijn in het reduceren van energieverbruik dan alleen apps. Dit onderzoek is als aanleiding gebruikt voor de Britse overheid om door te gaan met het als standaard bij brengen van een energie display tijdens het installeren van een slimme meter.

The Behavioural Insights Team (BIT)
Dec 2018

The Role of Data for Consumer Centric Energy Markets and Solutions

Vergelijking van verschillende pilotstudies van diverse energieverbruiksmanagers, waaruit blijkt dat In-Home Displays het meest geschikt zijn voor energiebesparing omdat deze het beste aansluit op gedragsmechanismen.

ESMIG / VaaseEET
Apr 2017

Besparingseffecten van slimme meters met feedbacksystemen

Extra definitie directe feedback (push feedback): feedback is continu beschikbaar, zonder extra handeling, altijd aanwezig. Indirecte feedback (pull feedback): feedback die je krijgt na een extra handeling als het inloggen op een website of openen van een app.

ECN
Nov 2016

De slimme meter: uitgelezen energie(k) - achtergrondstudie

De besparingen van de slimme meter blijven achter bij de verwachtingen, slechts 0,9% op gas. Voor energiebesparing is directe feedback over het energieverbruik noodzakelijk.

Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Mar 2015

Smart Metering early Learning Project - Synthesis Report

Onderzoeksrapport ter onderbouwing van de uitrol van de slimme meter inclusief in home display in het VK, waaruit blijkt dat directe feedback meer effect heeft dan indirecte feedback: een In-Home Display geeft het actuele verbruik weer en is continu in het zicht.

Environmental Change Institute, Oxford, the University of Ulster and the Tavistock Institute
Apr 2006

The effectiviness of feedback on energy consumption

Overzicht van de effectiviteit van verschillende typen van feedback over energieverbruik, waaruit het belang van directe feedback en langdurig aanwezige feedback blijkt: grootste effect op energiebesparing bij de In-Home Display.

University of Oxford, Environmental Change Institute
Mar 2019

The Effectiveness & Consumer Experience of In-Home Displays

Kwalitatieve studie onder 35 Britse huishoudens met een In-Home Display. Het onderzoek beschrijft een hoge mate van tevredenheid onder gebruikers en licht de voordelen uit ten opzichte van mobiele apps.

Future Thinking / BEAMA
Jan 2013

Keeping energy visible? Exploring how householders interact with feedback from smart energy monitors in the longer term

Diepte interviews in het Verenigd Koninkrijk over de periode van een jaar met mensen die verschillende versies van energiedisplay geïnstalleerd kregen. Het onderzoek beschrijft de ervaren interactie tussen bewoners en hun display over het verloop van een jaar.

Hargreaves, Nye & Burgess

Snel naar

  • Daarom meedoen!
  • Energiedisplays
  • Checklist & Beslisboom
  • Veelgestelde vragen
  • Nieuws-archief

Socials

  • LinkedIn
  • Youtube

Contact

  • 030-6566086 (Quintens)
    020-5517700 (Woonbond)
  • info@slimmermetjeenergie.nl
Gemaakt in samenwerking met Bureau Buhrs en allthis.digital.
Close Cookie Popup
Informatie over cookies
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseeerd), om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf Instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Alle Cookies Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring.
Alle Cookies Toestaan
Niet toestaan
Cookie Instellingen
Close Cookie Preference Manager
Cookie Settings
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het optimaliseren van de gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken om voorkeuren op te slaan. Door op ‘Zelf Instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Alle Cookies Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website goed te kunnen laten functioneren. Ze worden gebruikt voor basisfuncties en zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.
Alle cookies toestaan
instellingen opslaan